Veelgestelde vragen

Hieronder kan u de antwoorden vinden van de aan ons meest gestelde vragen. Mocht uw vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet om ons te bellen!

Intake

Hoe is de betaling geregeld?

Wij hebben bij voorkeur dat u de nota’s direct voldoet per pin bij onze balie. Tevens werken wij samen met het factoringbureau Fa-med. 

Over Fa-med
Fa-med is gespecialiseerd in het factureren en innen van declaraties. Fa-med is een bedrijf met ruime ervaring en daarmee voor ons een betrouwbare partner om mee samen te werken. De visie van Fa-med is om zorgaanbieders te helpen om hun (medische) vak nog beter te kunnen vervullen, verlost van alle factureringszorgen. Voor meer informatie kunt u kijken op www.famed.nl.

Waarom heeft de praktijk geen contract afgesloten met mijn zorgverzekeraar?

Als wij contracten aangaan met zorgverzekeraars dan worden wij als zorgaanbieders gereguleerd door de zorgverzekeraars. Dit houdt in dat wij ons dan moeten houden aan het tarief dat wij opgelegd krijgen door de zorgverzekeraars. Dit is vaak een gemiddeld tarief. Wij vinden ons echter geen gemiddelde praktijk en u bent al zeker geen gemiddelde patiënt. Het personeel in de praktijk doet veel aan nascholing en wij werken met hoogwaardige materialen en moderne apparatuur. Wij willen ons onderscheiden door kwaliteit te leveren en goede service te bieden. Desondanks hanteren wij de tarieven die voor iedere tandarts hetzelfde is.

Alleen voor patienten met een prothese hebben wij een contact met Zorg en Zekerheid.

Wat valt er allemaal onder de basisverzekering?

Kinderen tot en met 17 jaar zijn voor vrijwel alle tandheelkundige behandelingen volledig verzekerd. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld bepaalde kroon- en brugwerk en bepaalde orthodontie verrichtingen).
Volwassen krijgen meestal de volledige prothese voor 75% vergoed. Voor opvullen en/of repareren van de volledige prothese krijgt u de behandeling zelfs 100% vergoed. Voor alle overige behandelingen kunt u zich in de meeste gevallen laten verzekeren. Lees echter in alle gevallen altijd goed uw polis door!
 

Houdt de praktijk in de gaten wat ik nog te besteden heb aan tandheelkundige kosten?

Wij kunnen door de vele verschillende zorgverzekeraars en de vele verschillende pakketten helaas niet voor u in de gaten houden waar u precies voor bent verzekerd. U kunt wel altijd aan ons een behandelplan vragen en in de meeste gevallen krijgt u deze mee. U kunt dan zelf met uw zorgverzekeraar controleren of u een bepaalde behandeling vergoed krijgt.

Wat moet ik doen als ik een betalingsregeling moet treffen?

U kunt een betalingsregeling aanvragen via https://www.famed.nl/nota-ontvanger/contact/

Waarom worden er röntgenfoto’s gemaakt?

Als wij röntgenfoto’s maken kunnen we “in” de tanden en kiezen kijken. Een tand/kies heeft 5 vlakken (bovenkant, buitenkant, binnenkant en beide zijkanten), waarvan alleen 3 vlakken (boven,buiten en binnen) zichtbaar zijn. Deze 3 vlakken zijn dan ook het eenvoudigst te reinigen met de tandenborstel. Tussen de tanden en kiezen moet er ook dagelijks worden gereinigd, maar de meeste mensen doen dit niet dagelijks, waardoor op deze plekken de meeste problemen (gaatjes, tandvleesproblemen etc.) voorkomen. Met röntgenfoto’s kunnen wij deze problemen makkelijker en vooral eerder opsporen. Wij gebruiken digitale röntgenapparatuur, hierdoor is de stralingsdosis laag. Meer info ivorenkruis.nl

Waarom wordt er een kaakoverzichtsfoto gemaakt?

Met deze foto hebben we in een beeld een totaaloverzicht en kunnen wij veel bekijken. Bijvoorbeeld: de stand van de verstandskiezen, ontstekingen aan kaakbot en wortelpunten, het botniveau etc. Dit is een erg belangrijke foto en zal voorafgaand aan bijna elke controle en behandeling worden ingezien.

Wat gebeurt er allemaal bij de intake?

We voeren een uitgebreide controle uit van het gebit, code C11. Hier kijken we ook naar de conditie van het tandvlees. De DPSI. Een andere naam voor de controle is het periodiek preventief onderzoek. Het doel van de controle is het voor zijn van problemen, het preventief opsporen van (kleine) problemen, die onbehandeld kunnen leiden tot grote problemen. Een belangrijk hulpmiddel om preventief problemen op te sporen zijn de röntgenfoto’s, codes X10 en X21.
Na evaluatie van alle constateringen komen we tot een behandelplan.

Kan ik vooraf weten hoeveel een behandeling kost?

U kunt op onze website (klik hier) de tarieven vinden. Het is echter wel zo dat bij elke tandarts in Nederland dezelfde tarieven gelden.  Wij kunnen indien u dit aangeeft ook een begroting meegeven van een behandelplan. De begroting is een geschat overzicht van de kosten. Dit houdt in dat de kosten kunnen afwijken. Behandelingen kunnen duurder uitvallen, maar ook goedkoper.

 

Behandelingen

Ik heb recent een vulling gekregen en het is nog (af en toe) gevoelig en pijnlijk met eten/drinken. Wat kan er aan de hand zijn?

Dit kan onder andere komen doordat witte (composiet) vullingen en dan met name de grote vullingen licht gaan krimpen. Dit noemen we krimpspanning of polymerisatiekrimp. Hierdoor ontstaat er een druk (spanning) op de tand of bij de zenuw. Dit gevoel kan een tijdje aanhouden, in het ergste geval kan dit zelfs 6 maanden duren. Als een vulling te hoog aanvoelt, dan kunt u er beter naar laten kijken.
Een andere oorzaak kan zijn dat onder de oude zilveren (amalgaam) vulling een barst is ontstaan, dit komt meestal omdat de amalgaam vullingen vaak erg groot zijn en veel krachten opvangen, die na het vullen kan gaan opspelen.  
Tevens kan een oorzaak zijn dat er zo diep heeft moeten worden geboord om de tandbederf (cariës) te verwijderen dat de zenuw geïrriteerd is geraakt. De gevoeligheid die hiermee gepaard gaat kan lang duren, maar is vaak reversibel. Als het met warm ook pijnlijk is of als het zeer pijnlijk is met koud dan is de zenuw waarschijnlijk irreversibel ontstoken. Vaak zal er dan om de tand te behouden een wortelkanaalbehandeling moeten worden opgestart.

Wat gebeurt er allemaal tijdens een vulling?

Indien u het aangeeft dan kunnen wij een verdoving geven. Het werkt echter voor zowel de behandelaar als de patiënt fijn als een tand/kies is verdoofd. De patiënt voelt de behandeling dan niet en de behandelaar kan sneller (en beter) werken. Mocht u dit echter niet willen dan is dat ook geen probleem.
Een tand/kies heeft meerdere vlakken (bovenkant,binnenkant,buitenkant,zijkant), waarbij een kies ook meerdere vlakken aan de bovenkant heeft. Hoe meer vlakken er betrokken zijn in de vulling, hoe duurder de behandeling. Dit valt te lezen op de factuur als een/twee/drie/meervlaks- restauraties. Ook zal de kies worden ge-etst (schoonmaken) en gaat er een dunne (onder) laag over de bodem van de preparatie ter bescherming van de zenuw.
Tijdens de behandeling wordt er ook gebruik gemaakt van een rubberen lap (cofferdam/rubberdam) om het werkgebied te isoleren en droog te leggen. Het is wetenschappelijk bewezen dat het gebruik hiervan voor 50% minder vocht tijdens het vullen zorgt. Vullingen in de nog niet uitgeharde fase kunnen slecht tegen vocht.

Wat gebeurt er allemaal tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Als een zenuw in een kies ontstoken is en als deze tand/kies behouden moet blijven, dan voeren wij de wortelkanaalbehandeling uit. Dit gaat bijna altijd in meerdere zittingen. De ontstoken zenuw wordt dan uit de wortel gehaald met verschillende vijltjes. Tegelijk zal er ook meerdere malen gespoeld worden met een chlooroplossing (doe dus geen nieuwe/donkere kleding aan!) om de kanalen goed schoon te krijgen, chloor werkt weefseloplossend). Aan het eind zal er ook nog een antibacterieel middel worden ingesloten. Het kan best zijn dat de pijn van de ontsteking nog niet direct helemaal weg is, het antibacterieel middel heeft even tijd nodig om goed in te werken.  Bij de tweede zitting zal er weer worden gevijld en gespoeld en zullen de kanalen worden opgevuld met guttapercha (een soort rubberachtig materiaal). Tijdens de wortelkanaalbehandelingen wordt er gebruik gemaakt van een microscoop om het zicht te vergroten, zodat er veel efficiënter kan worden gewerkt.
Doordat de tand/kies wordt uitgehold en verzwakt zal er na een wortelkanaalbehandeling bijna altijd een kroon nodig zijn.

Wat gebeurt er allemaal tijdens een kroon?

Als een tand/kies is verzwakt door een wortelkanaalbehandeling of door een breuk dan moet deze weer worden versterkt en opgebouwd. Een kroon is eigenlijk een holle kap van porselein en een andere structuur (zoals metaal of zirkonium) en hier moet ruimte voor worden gemaakt in de bestaande tand/kies. Dit zal gebeuren door eraan te slijpen. Nadat dit is gedaan zullen er afdrukken worden gemaakt. Deze worden naar het tandtechnisch laboratorium gestuurd. U krijgt dan een noodkroon en na 2-3 weken is de definitieve kroon klaar om geplaatst te worden.

Voorheen werd er niet of nauwelijks naar mijn tandvlees gekeken, waarom nu wel, terwijl ik ook helemaal geen last heb van het tandvlees?

Bij elke controle wordt er bij ons in de praktijk de zogenoemde DPSI (Dutch Periodontal Screening Index) uitgevoerd. Met dit onderzoek wordt de conditie van het tandvlees opgemeten. Het is van belang om dit bij de controles te doen zodat er een schematische weergave van het tandvlees over een langere periode kan worden opgesteld en het fungeert ook als vroegdiagnose voor grote veranderingen in het tandvlees. Een verandering kan zijn dat het tandvlees op bepaalde plekken gaat ontsteken en dat er pockets gaan ontwikkelen. Een pocket is de ruimte tussen de wortel en het tandvlees. Het tandvlees moet als een coltrui om de tanden/kiezen zitten en niet als een slobbertrui. Als een pocket voor meer dan 3mm toegankelijk is dan is het tandvlees ontstoken. Een pocket vanaf 4 mm zal met een protocol moeten worden bestreden. Bij een volgende behandeling zal er een complete tandvleesstatus worden gemaakt en zal er gefaseerd gereinigd moeten worden. Bekende plekken waar deze pockets zitten zijn de plekken tussen de tanden en kiezen, hier moet dan ook altijd worden gereinigd met floss/stokers/ragers.
In tandvlees zitten veel minder zenuwen dan in het gebit en hierdoor is tandvlees als het ontstoken is minder gevoelig. Een goede indicatie voor een tandvleesontsteking is dat het tandvlees gaat bloeden bij gebruik van een borstel/floss/stokers/ragers. Dit hoort niet te gebeuren.

Kan ik beter met de hand of elektrisch poetsen?

Als u een goede poetser bent, dan maakt het niet zoveel uit op welke manier u poetst. Helaas is niet iedereen een goede poetser. Het is dan beter om een elektrische tandenborstel met een ronde kop te gebruiken; door de timer weet u zeker dat u lang genoeg heeft gepoetst (minstens 2 minuten) en door de draaibewegingen in de borstel is de kans groter dat er geen plekken worden overgeslagen. Vergeet echter niet dat tandenpoetsen niet voldoende is om het gehele gebit te reinigen, de ruimtes tussen de tanden en kiezen moeten met floss/stokers/floss worden gereinigd.

Met wat moet ik tussen mijn tanden en kiezen reinigen?

In volgorde van effectiviteit:
- Ragers: dit is voor de grotere ruimtes tussen de tanden/kiezen. Aangezien dit een borsteltje is zal dit ook verreweg de meeste tandplaque weghalen. Ragers zijn in verschillende maten te verkrijgen, voor de verschillende maten tussen de tanden en kiezen
- Stokers: als de ragers niet passen, moet u overgaan tot stokers. Zorg er wel voor dat u echte houten tandenstokers gebruikt en geen satéprikkers. Deze kunnen het tandvlees anders beschadigen en zijn niet goed gevormd zoals de ruimte tussen tand en kies.
- Floss: als stokers niet passen, moet u overgaan op floss. Floss is echter maar een dun draadje, wat erg weinig plaque weghaalt.
Voor al het bovenstaande geldt dat het eenmaal per dag moet gebeuren.

Mondwater en apparaten als een waterpik dragen niet bij tot het verwijderen van tandplaque. Het zorgt wel voor een frisse smaak. Mocht u wel mondwater gebruiken, let er dan op om mondwater zonder alcohol te gebruiken. Alcohol is slecht voor de mondslijmvliezen.